Nimbus

Over Nimbus

De eerste Nimbus motorfiets zag in 1919 in het Deense Kopenhagen het levenslicht. Nimbus is latijn voor aureool, de lichtkring afgebeeld boven het hoofd van heiligen. De Nimbus motorfietsen werden vervaardigd door Fisker & Nielsen. F&N was destijds vooral bekend om de bijzonder goede stofzuigers die we tegenwoordig nog kennen onder de merknaam Nilfisk. Tussen 1934 en 1960 vervaardigde het bedrijf de Nimbus motorfietsen die we tegenwoordig nog het meest tegenkomen.

nilfisk01

De Nimbus was niet zomaar een motorfiets. De telescopische voorvork is een uitvinding van F&N en de Nimbus Model C was ’s werelds eerste motorfiets die voorzien was van een telescopisch geveerde voorvork! Zoals het ook met andere grote uitvindingen is gegaan, verging het ook deze Deense vinding. Een andere fabrikant (BMW) ging met de eer strijken. Tegenwoordig zijn vrijwel alle motoren voorzien van een telescopische voorvork.

nimbus01

Ongeveer 12.000 motoren hebben tussen 1934 en 1960 de fabriek van Fisker & Nielsen verlaten. Hiervan rijden er wereldwijd nog ca. 4.000 rond! De meeste hiervan zijn uiteraard te vinden in Denemarken, waar veel liefhebbers zich inzetten voor de in stand houding van hun gekoesterde machines. Naar schatting zijn er op dit moment ongeveer 120 exemplaren in Nederland. De Nimbus motorfietsen waren populair onder een breed publiek, waardoor er een grote selectie van aangepaste voertuigen over is. Veel zijspan uitvoeringen waren voorzien van een vrachtruimte in plaats van zitplaatsen. Deze zogenaamde Warenwagens waren erg populair bij de middenstand, maar werden ook ingezet door de Deense posterijen en het leger, ze zijn zelfs voorzien van een brancard en ingezet als ambulance. De eigenaren noemden hun machines liefkozend “Hommel”, naar het vrij unieke geluid dat de viercilinder lijnmotor produceert.